Wednesday, June 23, 2010

Pulang Semula

Aku pulang ke sini semula
Untuk mengingat dan memadamkan
Segala kenangan atau memori
Bersama kalian.

Tempat ini mengingatkan aku
Segala kegembiraan
Segala kekecewaan
Telah aku luahkan di sini.

Kesunyian
Desiran ombak
Bunyi kicauan burung-burung
Membuatkan aku tenang.

Seruan azan berkumandang
Aku hampir menangis mendengar kalimah pertama-Nya
Hanya pada-Nya aku berserah
Untuk membawaku ke arah positif.

Sahutan digenggam
Aku tunaikan ia di dalam satu barisan saf
Mengikuti imam
Yang disudahi dengan doa ampun dan keberkatan
Memohon kepada-Nya.

Nyata sekali
Kebesaran-Nya terserlah
Di saat aku telah tunduk kesugulan
Akibat kegagalan lalu
Dia lantas memberikanku petunjuk
Supaya kembali ke jalan yang lurus.

Aku berharap
Agar dosa-dosaku diampunkan-Nya
Dosa kedua ibu bapaku
Dosa kakakku
Dosa abangku
Serta dosa semua orang Islam
Yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia
Diampunkan oleh-Nya.

Kedamaian halus
Mencengkam tubuh
Hembusan bayu laut
Membuat hati bertambah sayu
Dan pilu
Mengenang nasib.

Aku pandang sudut luar
Berhampiran sebuah penghadang besi
Terbayang wajah...
Berbual bersama rakannya
Pada satu masa dulu.

Akhir sekali
Aku menuju keluar dari tempat itu
Memandang kembali ke pesisiran pantai
Di mana aku telah memadamkan
Sebuah kenangan
Yang sukar untuk dirungkaikan
Dan aku mulai bisik
Aku akan pulang semula ke sini.



--------ToKaN AL-MaNSuR--------

No comments:

Post a Comment