Saturday, September 4, 2010

Ramadhan Mulia

Bulan dinanti berkunjung tiba
Ketibaan yang amat dinantikan
Oleh semua muslimin dan muslimat
Ramadhan Al Mubarak
Bulan penuh keberkatan.

Sekali lagi, aku turut melaluinya
Sama seperti insan yang lain
Menahan lapar, dahaga, dan nafsu
Dari terbit fajar hingga ke Maghrib
Lalu disusuli dengan amalan-amalan sunat.

Sudah 3 tahun
Ramadhan berjalan mengenai hari lahirku
Sudah 3 tahun
Aku meraikan hari jadiku dalam bulan yang mulia ini
Tanpa kenikmatan
Tanpa kasih
Tanpa sesiapa kecuali ALLAH
Yang selalu mendetikkan hati ini untuk bersabar.

Jika tahun lepas
Seseorang tinggalkan aku dan seseorang datang
Menyelamatkan aku
Tapi kini
Kedua-duanya telah terbang lebih awal
Dan duka bertambah perit
Pabila ayah tiada di sisi.

Gigih aku jalani Ramadhan ini
Demi pahala
Walau amat perit untuk dihadapi.


--------ToKaN AL-MaNSuR--------

No comments:

Post a Comment