Wednesday, November 11, 2009

NUKILAN BUATMU

Pukul 1.50 pagi, Isnin...
Aku ditemani bunyi dengkuran, kipas, dan detikan jam...
Suasana yang agak sunyi...
Tidak apa-apa, aku sudah lali dengan keadaan ini...
Maklumlah, kalian tahu aku ini bagaimana...


Bayangan wajahmu terpancar dalam mimpiku...
Tersentak aku dibuatnya...
Layanan mimpi sememangnya indah...
Aku mimpi kita bersama...
Aku terngiang-ngiang suasana di mana dalam satu mimpiku...
Aku dan kau berdiri bersebelahan di pesisiran konkrit Sungai Melaka...
Lampu jalan dan hembusan angin malam yang tenang...
Aku meletakkan tanganku di poket seluarku...
Kau pula tersenyum...
Senyuman yang cukup menambat hati...


Aku terfikir adakah aku patut meluahkan isi hatiku padamu...
Ah, masanya tidak sesuai...
Kau tersenyum sambil menongkat dagu...
Rasanya, kau terkenangkan kenangan indah yang lalu...
Aku tersenyum, mengeleng kepala, memandang bawah...
Memikirkan apa yang kau kenangkan...


Mungkin sekarang kau sedang terbang melayari mimpi...
Aku sememangnya tahu, aku tidak pernah muncul dalam mimpimu...
Kau tidak memikirkan aku pun sebelum ini...
Hanya aku sahaja yang memikirkanmu...
Mimpimu mungkin adalah mengecap kejayaan...
Bertemu jejaka idaman atau mengalami kepayahan...
Aku di sini melopong kekosongan...


Perlahan-lahan aku merapatimu...
Segala keluhan dan masalah telah aku ratapi...
Aku cuba menyelesaikan semua itu untukmu...
Namun, ianya hanyalah seperti pam tayar kereta api...
Ah, perit sungguh hati ini...
Ibarat memberi bunga, dibalas tuba...


Mungkin kau akan ke menara gading...
Mengejar impian dan mendapat kebahagiaan serta kejayaan...
Aku, tetap di sini...
Menjadi insan biasa...
Bekerja mencari serba sedikit rezeki halal...
Begitu ketara sekali perbezaannya...
Seperti pesawat pejuang Fokker Triplane milik Werner Voss dengan F-22A Raptor USAF...


Aku telah lama menyimpan perasaan cinta padamu...
Tetapi, aku tidak sanggup meluahkannnya...
Aku takut perasaanku terhadapmu ditolak nanti...
Aku tidak sanggup menerima kenyataan itu...
Aku tidak mahu hilang lagi...
Tetapi jika itu berlaku, aku terima seadanya...
Insan hina yang selalu sahaja dicerca dan diketawakan...


Minta maaf, 23 27 40 35...
Atas segalanya...
Aku, insan berdosa ini telah lama memaafkanmu...
Aku harap kita masih lagi berbaik...
Aku harap kau lebih beristiqamah dengan amalanmu...
Supaya kau dapat kebaikan...
Di dunia mahupun di akhirat...

--------ToKaN AL-MaNSuR--------

No comments:

Post a Comment