Monday, September 7, 2009

ACARA BERBALAS PANTUN(DIAMBIL DARIPADA KASET UJANG TAHUN 90-AN) PART 2

bersambung...


DJ: Dipersilakan.
Shahrul Maizam: Saya tak boleh la...
DJ: Kalau tak boleh, saya minta siapa yang boleh.
Lim Tat: Saya boleh, saya, saya...
DJ: Oh, Cik Tat lagi. Silakan Cik Tat.
Shahrul Maizam: Takpe lah, kalau Cik Tat boleh, silakan.
Lim Tat: Terima kasih, shahrul. Kalau... sudah boleh pantun ka?
DJ: Eh, dah boleh dah.
Lim Tat: "Kalau tuan membeli helikopter,
Membeli helikopter di Gunung Daik,
Persatuan Negara memajukan negara,
Marilah kita membeli bendera."
DJ: Ya,(tepukan para penonton) itu dia Cik Tat. Nampaknya Cik Tat mempunyai semangat patriotik ye...
Cik Emma: Cik, cik. Saya nak jual pantun kat Cik Tat ni.
DJ: Ini sebentar. Nampaknya, suasana jadi hangat sekarang ini. Saya pun tak tahu siapa jual dan siapa yang membeli ini.
Cik Emma: Saya tak tahan dengan dia ni.
DJ: Silakan.
Cik Emma: Hah, dengar ni, Tat.
"Menjual helikopter di tengah bandar,
Bandar indah maju membangun,
Negara Malaysia, negara yang maju,
Perodua Kancil, kau dah beli."
Lim Tat: Haia, pantun keleta.
DJ: Bagaimana, Cik Tat. Boleh jawab? Peserta semua seolah-olah marah pada Cik Tat ni.
Lim Tat: Saya ingat ini pantun saya ada dengar dulu, boleh jawab.
"Dari mana mau ke mana?,
Dari Johor mau ke Kedah,
Kalau tuan pergi ke Kedah,
Jangan lupa beli laksa Kedah."
DJ: Ya, itu dia.(tepukan para penonton) Itu dia, Cik Tat. Ada lagi pantun?
Cik Ati: Ya, saya Ati nak bagi pantun pada Cik Tat la.
DJ: Kepada Cik Ati? Jadi, bagaimana Cik Tat.
Lim Tat: Boleh, saya takde kisah punya.
DJ: Silakan.
Cik Ati: Dengar ye, Cik Tat...
"Anak kendidi memakan babi,
Babi dimakan di tengah hari,
Kenapa budaya lepak menjadi-jadi?
Tolong jawab, Cik Tat di sana."
DJ: Ya, itu dia(tepukan para penonton). Budaya lepak, Cik Tat. Macam mana kita nak mengatasinya?
Lim Tat: Haia, itu pantun kendidi banyak orang ada pakai. Takda kisah. Saya boleh jawab. Pakai burung lain pula.
"Burung selinit atas pokok,
Burung merbok di bawah pokok,
Itu pokok ada burung selinit,
Apa lagi burung aaa?... Pakai burung gagak punya la... boleh aaa...
Aaa, burung gagak hidup dalam pokok,
Kalau tuan aaa, panjat pokok,
Budaya lepak bawah pokok."
DJ: Ya, itu dia(tepukan para penonton) jawapan daripada Cik Tat. Masih bertahan lagi Cik Tat. Kita hampir kesuntukan masa. Kita dengarkan satu lagi pantun, dipersilakan Persatuan Wanita.
Siapa yang berani ke hadapan. Ya, Rosemary. Silakan. Nak jual pada siapa ni?
Cik Rosemary: Cik Tat lagi, boleh?
DJ: Cik Tat lagi? Nampaknya semua serang Cik Tat.
Cik Rosemary: Dengar Cik Tat...
"Sana burung, sini pun burung,
Atas burung, bawah pun burung,
Kiri burung, kanan pun burung,
Depan belakang, di mana-mana pun burung."
DJ:(tepukan para penonton)Ini satu pantun yang mencabar, Cik Tat. Kalau tadi Cik Tat guna burung selinit, nampaknya Cik Rosemary guna lebih banyak burung lagi. Bagaiman, Cik Tat?
Lim Tat: Aaa... Saya tak mau pakai burung, saya mau pakai itu laut punya binatang.
DJ: Silakan.
Lim Tat: "Anak sotong dalam laut,
Anak laut dalam sotong,
Itu sotong berenang dalam laut,
Tidak boleh jumpa dalam Taman Burung."
DJ: Ya,(tepukan para penonton)boleh juga, Cik Tat. Dan dengan pantun itu tadi, maka berakhirlah sesi 'Berbalas Pantun' di Dewan Sekolah Rendah Tamil, Ulu Bertam, Melaka. Sehingga bertemu lagi di masa hadapan, MAJULAH PANTUN UNTUK NEGARA. Sekian, terima kasih...

No comments:

Post a Comment